Gyakori kérdések

Milyen gyakran kell egy zongorát hangolni?

Elsősorban a hangszertől, az elhelyezéstől és a használat jellegétől függ. Először általában az egyes hangokhoz tartozó húregyüttesek majd a hangközök hangolódnak el. Idővel a hangszer hangmagassága is egyenlőtlenül süllyedni kezd.

A hangszerjáték kezdő zongoristánál nem játszik komoly szerepet az elhangolódásban. Félévente, évente átvizsgálva általában tiszta hangzást kaphatunk a hangszertől. A régi hangszerekre ez nem minden esetben igaz, jóllehet néha épp azok a jobb minőségűek. Új hangszerek esetén a húrozat nyúlása következtében akár fél évnél sűrűbben is szükséges hangolás.

Professzionális használatban pár hónap vagy hét alatt is komoly elállítódások következnek be. Előfordulhat, hogy egy komolyabb koncert alatt is elhangolódik a hangszer.

Hagyományos használat mellett évente legalább egyszer szükséges hangolni.

Hangoltassa rendszeresen hangszerét. Az évekig nem hangolt hangszer húrozata elveszíti azt a feszítő erőt, amelyet a normál magasságra hangolva (440Hz) tartania kell. Az ilyen hangszer hangmagassága egyre inkább süllyed, más hangszer kíséretére alkalmatlanná válik. Ezután csak nagyobb munkaráfordítással lehet rendbe hozni.

Miért hangolódik el a zongora?

A zongora egyik meghatározó alkatrésze a fa. A húrok a fenyőfából készült rezonáns fölé vannak kifeszítve. A fa a helyiség relatív páratartalom változását követi. Szárazság hatására összehúzódik, nedvesség hatására megduzzad. A négy évszak váltakozásából adódó klímaváltozás - különösen ősszel és tavasszal - a hangszerre igen nagy hatást gyakorol. A fa elkezd „dolgozni”, s ezáltal a rezonáns hajlata is. A húrok feszítőereje megváltozik, ráadásul nem mindegyik hangfekvésben egyformaképpen. Ez a hangszer elhangolódásához vezet.

A 200-220 hangoló szögnek normál magasságon számítva 18000 kg-os feszítőerőt kell folyamatosan megtartani. Ez a feszítőerő akkor is terheli a hangszert, amikor nem használják.

Lehet-e zongorát hangológéppel hangolni?

Zenész tapasztalat: ami a fülnek jó, az jó a gépnek is, de ami a gépnek jó, nem biztos, hogy jó a fülnek.

Jó hangoláshoz a gép indokolatlan. Csak füllel lehet szépen kiosztani a hangközöket, a hangszer egyedi felépítése és mérete alapján. A gépet megtéveszthetik a különböző interferenciák, ezért emberi fül és tudás kell hozzá, hogy a hangolószöget beállítsuk helyesen. Már a hangolás kezdetekor megmutatkozik, hogy az adott hangszer mire alkalmas, hogyan szólalnak meg a legszebb harmóniák. A gyakorlott fülű szakember képes ennek érzékelésére.

Egyes húrok önmagukban is hamisak lesznek az idő folyamán. Ezeket a többi húr megfelelő, hallás utáni beállításával lehet csak korrigálni, hogy a végső hangzás az egyes hangokon belöl a legtisztább lehessen.